Karabinki wspinaczkowe

Karabinki wspinaczkowe

Karabinki i ekspresy.

Karabinki wynalezione ok 1910 r. zrewolucjonizowały system asekuracji wspinaczkowej, gdyż wreszcie wspinacze mogli się wpiąć liną do punktów asekuracyjnych gdy tego potrzebowali .

Do wspinaczki używamy tylko atestowanego sprzętu i kontrolujemy jego stan systematycznie!  

Dziś do wspinaczki używamy powszechnie kilka rodzajów karabinków na ogół ze stopów lekkich (aluminiowych lub rzadziej tytanowych), stalowe są stosowane w miejscach instalowanych na stałe, bardziej intensywnie eskploatowanych gdyż są bardziej mechanicznie odporne.

Podstawowe typy karabinków:

1. Karabinki osobiste typu HMS.

Karabinek typu HMS  Karabinki takie na ogół wyposażone w klasyczną blokadę typu zakrętka taki karabinek odblokować i zblokować jedną ręką zarówno wiszący jaki i trzymany w dłoni. Szeroki z jednej strony kształt karabinka ma na celu optymalną współpracę z "węzłem" półwyblinka.  HMS-y z automatyczną blokadą tzw. twist-y (z pojedynczą lub podwójna blokadą) uniemożliwają w niektórych sytuacjach wpięcie liny  gdy do dyspozycji mam tylko jedną ręką. Co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji lub wypadku. 

2  Karabinek mały.

Karabinki takie, mniejsze i lżejsze od HMS służą do łączenia liny i punktów asekuracyjnych.

3. Ekspres.

Ekspresem nazywamy dwa karabinki połączone tasiemką (pętlą). Z krótką 10-12 cm są typowo skałkowe, z długą 30-60 cm to tzw. ekspresy górskie. Karabinki w drugim ekspresie to tzw. druciaki, mimo takiej brzmiącej mało zachęcająco nazwy nie ma się czego obawiać, są też lżejsze i na ogół tańsze.

4. Karabinki sprzętowe.

Kabinki nie nadające się do asekuracji! Ukszałtowane do wygodniejszego operowania sprzętem np. kostkami.

5. Karabinki owalne.

Preferowane przez spelelogów, w wersji stalowej podstawowy typ używany przez alpinistów przemysłowych.

6. Mailon, mailon rapide.

Nie jest to typowy karabinek, a raczej skręcane ogniwo łańcucha. Stalowy element łączący, o mniejszym niż typowy karabinek przekroju ale dużej wytrzymałości. Używany do zjazdów (wycofów) w sytuacjach awaryjnych.


Drukuj   E-mail